Recensie van Modern Marketingmanagement

Boekrecensie: Modern marketingmanagement, theorie en toepassing; Gert-Jan Scheers

Marketing voor HBO-onderwijs, dat is de beoogde doelgroep. Het boek zit goed in elkaar en eindelijk een keer niet volgens het aloude marketingplanningsmodel maar gewoon per onderwerp. Ieder hoofdstuk begint met een soort samenvatting waarbij de kern van de materie wordt uiteengezet. Daarna volgt de theorie voorzien van voldoende voorbeelden die de theorie toegankelijker en daarbij begrijpelijker maken. Aan het eind van ieder hoofdstuk de gebruikelijke vragen. Vóór de antwoorden komt nog even een welkome nabrander met extra kennis. Super vind ik het hoofdstuk met betrekking tot prijs, wat de titel “waardebepaling” heeft meegekregen. Dit doet dit onderdeel van de marketing zoveel meer recht toe dan het gewoon “prijs” te noemen.

Dit leerboek is een modern boek waarin zeker de laatste ontwikkeling zijn opgenomen, soms wat te summier, maar de lezer c.q. student weet van het bestaan en kan eventueel zelf op zoek naar meer diepgang, zoals neuromarkting en Crowdsourcing.

De studenten gaan de klok horen luiden maar weten ze straks ook waar de klepel hangt? Tijdens het lezen van dit boek realiseerde ik me weer hoe omvangrijk eigenlijk het marketing vak is. Indien je alles zou willen weergeven dan zou dat een hele reeks boeken moeten worden van deze omvang. Ronduit knap vind ik dat de auteur het gepresteerd heeft om in amper 400 pagina’s zoveel onderwerpen uiteen te zetten. Hierin heeft hij absoluut de kern van het vak geraakt. De studenten zullen snappen wat het vak behelst en hopelijk vermoeden dat achter ieder hoofdstuk nog een hele wereld van kennis en inzicht schuil gaat.

Kortom; een goed marketingstudieboek voor Nima-B opleidingen en HBO opleidingen.

Eric van Arendonk RM

(Red. Iets ingekort. Gehele recensie staat op managementboek.nl)